Вітаміни

Вітаміни – це незамінні компоненти харчування. Вміст вітамінів у харчових продуктах значно нижчий, ніж білків, жирів, вуглеводів. На відміну від них вітаміни не можуть бути для людини джерелом енергії, однак є регуляторами життєво важливих функцій організму.

Вітаміни поділяються на дві групи: водорозчинні та жиророзчинні. Всі вони необхідні для нормального росту та розвитку дитячого організму.

Джерелом вітамінів є не лише свіжі овочі та фрукти. Так, молоко, м’ясо, риба та продукти з них також є важливім джерелом вітамінів. Це слід ураховувати при харчуванні дитини та максимально урізноманітнювати її меню.

Недостатнє надходження вітамінів з їжею знижує захисні сили організму, порушує процеси обміну речовин і сприяє захворюванням. Проте це не означає, що вітаміни потрібні дитячому організму в необмежених кількостях. Принцип «що більше, то ліпше» до таких біологічно активних речовин, як вітаміни, застосовувати не можна. Уживання вітамінів має суворо відповідати фізіологічним потребам дитячого організму.

Рекомендація для батьків щодо вживання вітамінних препаратів дітьми:

  • Не давайте дитині дошкільного віку вітамінні препарати, особливо комплексні, без призначення лікаря.
  • Суворо дотримуйтесь рекомендацій лікаря щодо вживання дитиною вітамінних препаратів.
  • Не перевищуйте дози вітамінів та вітамінних комплексів, рекомендовані лікарем.
  • Зберігайте вітамінні препарати, як і будь-які інші лікарські препарати, у недоступних для дитини місцях.
  • Дотримуйтесь інструкції із застосування і зберігання вітамінних препаратів.
  • Застосовуйте лише спеціальну «очну» піпетку для відмірювання дози рідких вітамінних препаратів.
  • Не давайте дитині будь-які препарати, що містять окрім основних речових ще й вітаміни, без консультації з лікарем.
  • Припиняйте вживання дитиною вітамінних препаратів у разі достатнього надходження вітамінів до її організму з продуктами харчування, особливо влітку.
  • Уводьте в раціон дитини незнайомі продукти поступово й обережно.

/Files/images/vitamini_3.1.jpg

Психологічні проблеми харчування у дітей

Харчування – це одна із найважливіших функцій, яка забезпечує життєдіяльність нашого організму. Процес харчування у людини поряд з біологічною функцією виконує також соціальні, психологічні функції. Їжа може бути формою спілкування, джерелом позитивних емоцій, засобом відсторонення від власних проблем. Розрізняють декілька видів їжі за психологічним фоном, який їжа формує:

  • їжа, яка дає почуття впевненості і захищеності (молоко);
  • їжа, яка дає почуття фізичної сили і міці (м’ясо);
  • їжа, яка підкреслює високий соціальний статус (червона ікра);
  • їжа дорослих, яка заборонена для дітей (кава, вино).

Виникнення харчових розладів пов’язане не тільки з органічними, але й із психологічними, соціальними факторами, самі ж харчові розлади відносять до психосоматичних.

У дошкільному віці підвищений або знижений апетит дитини психологи більш за все пов’язують з дисгармонійними сімейними стосунками, неправильною поведінкою батьків, їх неправильним уявленням про здорове харчування. Часто батьки, діти яких страждають порушенням харчової поведінки, не можуть правильно організувати режим харчування дитини. Помилкою також може бути неправильне використання продуктів харчування, які не відповідають віку дитини, догодовування в проміжках часу між основними прийомами їжі, надмірне вживання солодощів. Батьки іноді не враховують фізіологічних можливостей дітей, пропонуючи їм надмірну кількість харчів. Процес харчування може бути пов’язаний із негативними емоціями (конфлікт між мамою (татом) та дитиною, обмеження свободи дитини, вимагання ідеальної чистоти, ультиматуми, погрози). Знизити апетит дитини може критика батьків на її адресу за обіднім столом. Діти можуть відмовитись від харчування через пригнічений стан. У багатьох випадках відмова від їжі є для дитини засобом привертання уваги до себе батьків та близьких.

Неадекватне виховання батьками, які нехтують дитиною або схильні до гіперопіки, постійно все забороняють або все дозволяють, не вчить дитину адекватно реагувати на внутрішні стимули голоду і насичення їжею, тому уявлення про здорове тіло не може у неї розвиватись.

Конфлікти між мамою (татом) та дитиною можуть також сприяти розвитку ожиріння. Нерідко діти починають вживати велику кількість їжі в тому випадку, якщо вони відчувають себе кинутими, якщо їм недостатньо любові, тепла. У даному випадку їжа с джерелом позитивних емоцій. Діти переїдають, схильні до надмірної ваги або страждають від ожиріння саме в тих сім’ях, де відсутня культура харчування, правильне уявлення про здорове харчування. Дуже часто дітей примушують з’їдати все, апелюючи до того, що не можна викидати харчі. Пізніше для багатьох дітей пе­реїдання стає звичкою.

Правила здорового харчування:

  • звертайте увагу не тільки на знижений апетит дитини, а й на підвищений;
  • намагайтесь знайти причину такого апетиту, пов’язати її з особливостями взаємодії батьків та дітей;
  • під час вибору місця для харчування дитини важливо створити сприятливу обстановку, самостійність, свободу;
  • будьте послідовні, батьки повині висувати однакові вимоги до процесу харчування дитини, але їх має бути обмежена кількість;
  • не використовуйте їжу як винагороду (або покарання). Батьки купують дитині солодощі (чи інші привабливі продукти), щоб примусити дитину поводитися так, як цього хочуть вони, а дитина дуже швидко починає розуміти, що криками, істериками, плачем вона майже завжди може розраховувати на отримання солодощів;
  • будьте в міру вимогливі, лагідні, спокійні, пояснюйте дитині значення здорового харчування, будьте для неї прикладом.

Режим харчування дитини вдома

Раціональний режим харчування сприяє зміцненню імунітету дитячого організму, нормальному росту та розвитку дитини. Такий режим харчування передбачає суворе дотримання часу прийомів їжі. Меню домашнього харчування має бути збалансованим та містити достатню кількістю білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів, що сповна забезпечують енергетичні витрати дитячого організму.

Привчайте дитину:

  • перед прийомом їжі обов’язково мити руки з милом, витирати їх індивідуальним рушником, самостійно сідати на стілець та підсовувати його до столу;
  • під час прийому їжі охайно вживати тверду їжу; відламувати хліб маленькими шматочками, заїдати його рідкою їжею (суп, борщ тощо); самостійно їсти ложкою з тарілки, пити з чашки; не обливатись;
  • після прийому їжі користуватися серветкою, вставати зі стільця.

Якщо дитина харчується у дитячому садку, відкоригуйте режим харчування вдома, урахувавши поживну цінність їжі, що подається у дошкільному закладі, та часи прийому їжі.

Формуйте у дитини культурно-гігієнічні навички під час вживання їжі. Навчайте малюка підтримувати чистоту навколо себе, бути охайним.

Обговорюйте з дитиною правила розпорядку, пояснюйте їй, що і як треба робити. При цьому важливо виховувати у дитини культуру поведінки, розвивати мовлення, вміння орієнтуватися у навколишньому світі.Привчати розуміти призначення й основні якості предметів побуту, називати їх (тарілка велика, маленька, глибока, мілка тощо), вчити розуміти і називати дії з предметами (з чашки п’ють, ложкою їдять тощо). Виховувати слухняність, пошану до дорослих;заохочувати висловлювати прохання;навчати словам ввічливості.

Подбайте про те, щоб посуд, з якого їсть дитина, завжди був чисто вимитим, їжа свіжою, щойно приготованою. Свіжі овочі та фрукти перед вживанням обдавайте окропом для знищення патогенних мікроорганізмів.

У разі епідемії гострих кишкових інфекцій чи грипу обов’язково дотримуйтеся порад санітарно-епідеміологічних станцій.

Кiлькiсть переглядiв: 331

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.